Tuesday, May 26, 2009

kota konstatinopel...

akhirnya!aku berjaya menghabiskan 1novel cuti ni.sultan muhammad al-fateh..itu lah tajuk novel diberi..

mula-mula aku merasakan novel ni seperti novel sejarah yang lain.namun setelah dibaca..jadi semakin asyik untuk menghabiskan novel itu dan alhamdulillah,berjaya ditamatkan dalam masa sehari..huhuhu:-P

kota yang baik hanya boleh ditawan bila mempunyai raja yang baik,tentera yang baik dan rakyat yang baik...

itulah ayat yang sentiasa ditulis dalam buku tersebut.ayahanda sultan muhammad al-fateh begitu mengidamkan kota konstantinopel,namun masih mempunyai kelemahan..

apabila menghabiskan novel ni,aku menjadi terfikir..

adakah ini yang cuba diterapkan oleh Pak Lah kite semasa pentadbirannya dahulu?..

aku harap pembaca tak berfikir ini adalah politik kerana aku cuba nak meng-into-kan masalah skang ngan novel yang telah aku baca ni

semasa pemerintahan Pak Lah,di gembar-gemburkan Islam Hadhari.ramai yang tak menyokong dengan pelbagai alasan.biasalah..manusia.yang betul pun jadi tak betul bila mana hati penuh perasaan tak baik.
bagi aku,dia adalah pemimpin yang cuba nak memulihkan keadaan rakyat Islam Malaysia yang bagi pendapat ku sudah jauh dari pegangan agama atau dengan kata lain,Islam di sebabkan warisan...

pengalaman yang aku alami..semasa mencari kerja sambilan sebelum ini
hampir kesemuanya seperti tidak minat bila aku cuba mengutarakan persoalan untuk bersolat
sehinggakan..ada yang memberitahu supaya bergilir untuk solat jumaat!uh..ceteknya ilmu agama..
tapi mungkin dia fikir aku ni jenis suka meng-ular masa kerja kot..huhuhu:-P

masa di beritahu supaya menggilirkan solat jumaat,aku tersenyum autO..hihihi
mana tak nya..mungkin supervisor atau boss yang jaga  cawangan tu terlupa kot..gaji hanya RM3.50 sejam..
klu nak dibandingkan dengan meninggalkan solat jumaat,sampai beribu2 TAHUN!!!huh
pe giler aku nak kije situ?!aku terus blah klu ada majikan macam tu..xberbaloi nak duk "syurga" men congkak ngan supervisor tu beribu2 tahun!baik aku kije tempat lain..betul tak??
macam la takde pekerja perempuan untuk cover tempat pekerja laki dalam 20minit..
tp kan..sepanjang aku duk KL ni,ari Jumaat macam sama je ngan hari lain.mmg la ada laki kat masjid tu..tp klu berjalan kat shopping complex masa2 kecederaan untuk solat,masa tu masih ada laki2 yang rilek minum2 ngan kawan2 kat kedai..

negara yang baik lahir dari pemerintah yang baik,tentera yang baik dan rakyat yang baik..

bab tentera aku tak sentuh sbb aku tak meng-into-kan dalam kumpulan diorang sangat.tapi aku harap,barisan pertahanan negara kita sangat kukuh untuk menahan negara tercinta ini dari ancaman luar terutama yahudi laknatullah..huh

Alhamdulillah,skarang ni aku da dapat kerja kat salah satu pasaraya di malaysia ku ni dan supervisor aku setakat ni macam ok lagi..doakan aku supaya mendapat gaji yang halal dan diberkati..amin..

untuk menutup post kali ni,aku nak kite sama2 pikir nasihat yang diberikan oleh seseorang kepada kawan aku yang juga mengambil jurusan kejuruteraan sama ngan aku di ipta tempatan..

"Untuk medirikan bangunan yang tersergam indah,kamu kena pastikan 5 tiang agama kamu amat kukuh..iaitu solat subuh,zohor,asar,magrhrib dan isyak..kalau runtuh satu tiang tersebut,kamu sudah gagal segala-galanya"...

4 comments:

  1. hoho~agak terkesima ble ade lg lelaki yg mementingkan soal agama..insyaallah klu btl niat kite pe yg kite buat akan jd sng =D

    sultan muhammad al-fateh?xtau sgt psl novel nie..tp bangga bile ade org yg dpt berfikir sejauh nie..:)

    zaman skrg~xade tolok bandingnya dgn zaman jahiliah dulu kala.mungkin kiamat semakin hampir..sme2 kt pk mne baik mne buruk.sekadar pandangan ;D

    ReplyDelete
  2. panjang sinopsis novel ni.

    neway, the entri was quite good.

    ReplyDelete
  3. nurmala:thanks for the comment

    nuyuljana:ni bukan sinopsis la!kesinambungan dari novel yang i baca;-)

    ReplyDelete
  4. Salam..tahniah saudara,sbb pilih akhirat bbnding dunia...cuma,kalu bab Pak Lah tu,sy kira apa y dia nk bawak tu bagus,cuma dr segi pelaksanaan y x bagus..dat why kita bley dgr org kata,"Islam Hadhari,boleh menyanyi boley menari"...huhu...skdr pndapat...sori ye,tetiba je muncul..

    ReplyDelete