Friday, June 26, 2009

erti kejujuran kot..(episod2)

yihaa...jumpa lagi kita di episod ke2..

mayb ini ada lah entri aku terakhir kesinambungan dari entri cahsier tu..
sebab nyer..aku dah nak berhenti kije arini!!yipee!hahahaha:'D

seronok giler ati ni..rasa macam lepas segala!hahahhaa:'D

tp sebelum seronok2..aku nak cite psal sambungan erti kejujuran tu..huh

psal "it" tu kan..ok..cite dia..masa aku ngah jaga kaunter kat bahagian laki ari tu..ada la kastemer dari cina kot..

dia ngan 2 lagi anak dia..si anak yang kecik tu duk bergalak2 ngan abg dia..men lari2 pusing kaunter aku..
(tu jugak adalah problem masa jadi cashier..budak2 tak reti beza kaunter n playground)huhuhuhu:-P
so..si kecik tu nampak la pelampung mandi..jerit2 lo kat depan kaunter aku.mak aih!!aku da segan weh!sume tgk aku!huhuhu

tp kan..masa dakk tu jerit2..teringat aku zaman kecik2 dulu..aku n abg aku..kih3:-P
taktik yang sama bila nak mainan..jerit2 ngan abg aku lo...hahahahhaa:'D
klu tak dapat..aku nangis n abg aku lak wat2 jerit.bg pening pale parent..hahahahah
teringat macam tu..baru la aku terasa macam mana ati n perasaan cashier yang berada berdekatan dengan aku waktu aku kecik tu..hahahahaha..kejam giler taktik tu weh!boleh dikatakan..99% berjaya dapatkan pe yang aku n abg aku nak waktu tu..huhuhu:-P
so skang budak tu lak jerit2 depan aku..aku wat rilek je r.wat macam takde perasaan!padahal..(nak je g lempang n sumbat pelampung tu dalam mulut dak tu)hahahahhaa:'D

tp last2 ayah dia beli gak pelampung tu..(kan aku dah kata99% kompem dapat..B-)..)hahahhahaha

da beli..pastu nak tiup lak..nak bagi beso!!
bila dah bayar..cina tu trus nak blah.tp sebelum diorang nak blah..si ayah mula terpikir barangkali...

si ayah pusing dan menerpa ke arah aku..

jeng2..soklan bonus di beri pada aku..huhuhu
bese2 aku mintak kad bonus link..tp skang kastemer bagi soklan bonus!
dia suh aku tiup pelampung tu sampai beso!!!

apa giler!!ingat aku ni pump beskal ke!da bayo pandai2 r!!
huh..sume nak aku wat.da jadi ayah pun tak leh wat lagi!
hahahaha:'D
tp aku tak la gtau macam tu kat dia..aku gtau la dia..
"excuse me sir,i dont provide that service for customer..if u want to blow that thing,u can go to the promoter or to the kastmer service..ok?"...aku cakap dengan niat nak mengalihkan sasaran si ayah dari ingin membuli aku!hahahahaha

so dia g promoter..nasib bek la promoter tu pandai handle..lo..sesame cina.memang la leh handle!
aku ni melayu!jap2 dia cakap cina..mana la aku faham.dia cakap omputih pun a little bit can la!!hahahahhaha

da tu..promoter suh si ayah beli pam..pam pelampung tu..
si ayah tu pun bayo la..da bayo..da nak blah pun...
si ayah berhenti lagi..aku da terpikir dalam ati aku.."suei betul la aku ari ni..ada gak kastemer macam ni arini"..uh
dia pusing n kuarkan pam yang di beli tadi.nak try pulak!!
suruh aku pam kan pelampung tu!apa kejadahnya la nasib aku ari tu..cashier merangkap tukang tiup pelampung kot..
bukan men la try..tak dapat.angin masuk skit.so aku check2..baru la pasan.rupa2nya ada lubang sebelah satu lagi tu.tak tutup.dalam ati aku kata.."patut la tak kembang2,apa punya design la pelampung nih..wat dia lubang..nak suruh buyer tiup pakai idung pe??"..hahahhaa
aku ingat lubang tu mewakili yang berlainan.patut pam,tapi tak beso2.huh

da pam elok..si anak tu wat hal lagi!!jerit!
pejadah la!!huh
lepas da pam..mayb disebabkan kepenatan pam mende alah tu..si ayah g lempang anak dia weh!!
terkejut aku!
sume kastmer len pun tgk!anak dia da tak de sore nangis.giler r..aku hanya mampu tersenyummmmm...
huh

lepas da pam siap..si kastmer pun blah dengan tergesa2..mayb da macam tersalah kot.lari2 anak jugak la diorang..
aku diam je..promoter duk bising2..

da setel tu..aku kemas2kan la aku punya kaunter..tiba2 terpandang satu beg merah kat tepi meja tu...
aku pegang la jugak..nak susun.kot2 barang kastemer nak beli..check2..takde price tag..lak tu berat!..mak!!giler r!ni mesti kastmer tadi punyer!
dalam perut aku da cuak weH!mak aku slalu pesan..klu jumpa benda..jgn amik!nnt nak kena cari tuan dia la,nak kena heboh2kan la..pastu last2 nak kna bg baitulmal!bukan kite dapat pun!
tp masa tu aku da pegang.aku kena tanggungjawab la!
aduyai!sakit pale dah!
aku sorok sket la.kot nnt ada orang amik..ada promoter tu g hasut suh aku bukak!amik je pe ada dalam tu!da si ayah kasar ngat...kata promoter tu..
aku tetap waras..harta orang..nak ke kalau orang wat gitu kat harta aku kalau harta aku tertinggal??huh

so aku kemas2..dan berharap..berharap semoga kastmer tu datang tuntut balik beg duit dia..

alhamdulillah..selang beberap minit..datang la kastmer tu.tanpa bercakap bnyak..aku terus bagi dia.lega dalam ati aku masa tu!
huhuhu..lepas tu aku dngar lagi diorang bising anak beranak..aku malas nak amik tau la..biar je la..
hal klorge..masing2 ada masalah jugak.normal la tu..
orang sume pandang diorang..tp aku duk je la..layan kastmer yang ada..
so..tiba2 si ibu tadi datang depan aku n seluk poket baju aku..uih!
dia bagi duit..kata anaknya yang tau cakap melyu skit2..aku kata aku takleh amik!
aku nak kuorkan dari poket..tp aku teringat ada cctv.aduyai!..sakit pale weh!
buat pengetahuan korang..cahsier tempat aku ni xleh bawak beg duit n hp dalam kaunter.kena simpan kat tempat amik duit.so kitorang mesti datang n balik dengan poket kosong..
kalau ada duit..dikira macam mencuri la!uh..aku da cuak!

huhuu..tp dalam ati aku..rezeki ni!..dan itu lah "it" yang di cari..hahahaha
aku tak pk ngat berape dia bagi.sbb aku tak pk nak pape pun.aku juz harap dia dapat beg duit dia.yela..sape2 pun tak tenang ati bila beg duit hilang.nak2 kalau tengah2 melancong..

da setel..aku terpikir macam mana nak kuorkan duit tu..so ada promoter situ yang rela hati nak tolong..promoter boleh bawak beg duit n hanfon dalam tempat jual tu..huhuhu
setel..bila di kuorkan..pergh!!RM20 beb!banyak tu!!
uh..
alhamdulillah..ada gak rezki.slalu kalau shortage aku kena bayo..tp kali ni..tuhan bagi aku duit tu.mayb untuk aku bayo mana2 yang kurang kot..
syukur giler..ngah2 sengkek ni,orang bagi duit.mana tak hepinyer!hahahaha
so aku pun bercadang nak simpan duit tu..kenangan aku ngan pasaraya tu..

so..moral of the story..buat la baik..skali kita wat baik kat orang,orang akan buat baik kat kita berkali2..tapi bila kita da start wat jahat..orang akan cakap keburukan kita sampai bila2...:-)

nota sket:-arini aku last..semoga dipermudahkan segala urusan aku hari ni..amin(-_-)


1 comment:

  1. huhuhu.

    that's what i like bout u the most.

    trustworthy.

    :)

    i owes believe this.

    "what u give, u get back"

    u deserved to have that kind of feeling.

    happy owes.

    no matter how hard it is.

    this is what u called L.I.F.E ;)

    note : jangan lupa blanje anak yatim macam i. besar pahalanya. hee~

    ReplyDelete