Tuesday, June 9, 2009

Hari malang aku kot..

apa lah nasib aku pagi ni..sume tak kena..
first2 masuk kije tadi ngam2..sakit perut lagi,tp kire da lepas hajat sket..kire ok la dari tak lepas langsung.kan?
masuk dengan tak selesa..pastu kena tnya psal promosi pun tak dapat jawab lagi.still salah..
malu weh!kena marah depan2 kawan2 sekerja..tp nak wat cane..sabo je la.da salah kite..
da 2minggu aku kije.still xfaham promosi tu apa..hahahahaha

tu da kire 2 da..pastu..tgk jadual kije lak,pergh!main counter!pastu duk sorang2!takde backup!
dalam ati aku,aku akan buat kije giler arini..hahahahaha

cuak weh!men duit nih!klu short(xcukup),kena bayo!
klu lebih(over) boleh ke syarikat!
pastu klu duk asyik short,aku je kena!
hujung bulan makan pasir..okek?!hahahaha

tp da stail aku kot..suke try dulu..buat kije giler..
so aku try la...

then..bile bukak counter,tup3...offline!
Mak!!tulun!!apa giler weh!
aku da la baru lagi,nak wat manual pun tak reti lagi!
uh..akak tu bagi buku utk manual tulis utk aku..pastu..cerita dengan lajunya!
aku kire..dia klu bab cakap,kalah F1 kot.aku angguk2 dalam cuba memahamkan pe yang dia cerita.laju giler!

otak da krem masa tu!hahahaha
so..macam bese..sebelum bukak kedai,kena duk depan..greet customer
tapi!!..jeng3x..aku tak greet!

awal2 lagi da ada customer ma!da la newbies!takde backup!nak wat manual!
si customer lak leh bagi kredit kad lak..aku blajo pun tak abis lagi woit!(aku jerit dalam ati)hahahahaha
aku macam bese..wat muka rilek..tulis je.ikut pala aku nak tulis(selain dari arahan dari pit F1 tadi la)..sempat 2customer..telepon lak wat bunyi2 lak!time orang bz la dia nak men kol2 nih!
sakit ati aku nih sebenornye..
time tu aku jadi profesional..customer first la!!(aku jerit dalam ati kat tepon tu!)hahahaha

da setel 'melayan' customer tu..so aku angkat kol..sistem da ok!..arahan dari pit F1 tu lagi!
arahan sume dari dia la..sebab dia bos yang bagi aku modal pagi2..so aku pun wat la restart balik komputer tu...
dan2 ada customer lagi masa nak on tu
so aku suruh dia tunggu..dia tunggu la
tup3..supervisor floor aku datang..dia ni memang rajin aku tgk.kemas!walaupun da berusia(aku agak la dari first impression aku)..tp dia rajin..huh..kalah promoter muda kat situ!
dia nak aku key in balik data yang aku tulis dalam resit tu..

so aku layan la customer dulu..customer first kan??!
masa aku layan tu..computer wat bengong!bodo betoi la aku rasa masa tu..aku scan skali je..masuk 2kali lak
pastu supervisor tgk
dia tnya aku..knape ada dua ni!
barang baru scan skali!
aku diam
aku kata la aku scan skali...dia marah2 aku da!
da start bala ke 4!

Dia pun nak tunjuk pandai depan customer la...nak bagi void item tu.senang cite nak buang balik la dari sistem tu...tak buleh!
da sistem baru lepas on..jadi mengong la sket...huh
aku gtau la dia..dengan perlahan2 aku bisik tepi dia.."cik,harga suda betul tu..tak payah buat void pun takpe kot.try scan lagi.."...
pergh!!!time tu dia jeling aku macam rimau!
da dia wat pandai,tapi macam tak jadi kan..so dia jeling ngan mata tak puas ati la..mayb sebab aku nak tunjuk pandai depan customer kot masa tu..dia kan senior..tau lebih...
maybe la kan..aku assume je..engineer wannabe katakan..assume je reti..hahahahahaha

lepas je aku gtau camtu..PAPPP!!!dia hempas kat dia!
"KLU U RASA U PANDAI U BUAT LA!!XPAYAH SURUH SAYA BUAT!!STUPID!!"...terngiang2 lagi dalam otak aku ayat tu..ye la kan..depan bangsa dia.customer time tu bangsa sama ngan dia..huh
menyirap dah darah aku pagi2 nih..tp aku stay cool..aku wat gaya jepun..tunduk sket la..pastu say sori..macam dia dewa tau masa tu..padahal dalam ati aku..nak je aku amik scanner,scan je.wat bodo...da sistem problem!bukan aku problem!
dia kata aku g scan 2kali!aku tau la aku scan brape!
lak tu...klu aku bodo,aku tak la blajo degree lak..
aku tenang je masa tu..actually,reason aku piliih nak jadi cashier ni pun sebenarnya salah satunya nak blajo layan kerenah orang la..hihihi
termasuk boss koT!!

pastu aku mintak maaf depan customer..trus dia ok sket..wat cancel bill...suruh aku scan lagi
aku scan la..then dapat total.setel
da customer blah..nak wat repot tuk cancel bill
masa tu dia check balik..pastu nak salahkan aku lagi!
kata ok je tadi!knape nak kena cancel bill!suruh aku cari sebab utk cancel bill!apa giler!klu aku tau wat sebab,aku tak apply jadi cashier lak!apply jadi supervisor la!!
so aku wat2 tgk la..dah aku rasa aku betul!aku layan je la..warga emas..tak leh la tunjuk kiter power..........

dah tu dia marah2..aku wat dono la..pen pun masa tu men pinjam aku punyer!huh!
sabo je
ada customer depan aku,aku layan je ngan profesional..senyum,greeting dan layan sebaik2nya..

dalam ati,nak marah...sabooooooooooooooOOOOO
hahahahaha

last2 setel gak...

tu je aku nak share utk masa skarang..

moral the story arini..relax..setiap masalah ada penyelesaian nya..kecuali mati!
so..apa2 pandangan atau pendapat orang,kite kena terima..ok sume??
kurangkan kontroversi,tingkatkan produktiviti..layannn!!hahahahahhaa

6 comments:

  1. huhu~
    msh bole bersabar..cayalah!;)
    klu saya da sound abis da..mmgla ade penyelesaian tp kne caranya la.cara supervisor ngn pekerja..cara bos ngn pekerja..cara nk tegur..evrything must be 'soft'..br benda ssh jd sng.benda br nk belajar..dlu 'die' nk bljar berjln pn bnyk kali jtuh..=) pape pn,respct la klu awak leh trime.BELAJAR DR KESILAPAN,tunjuk kt die awk boleh..pragai manusia xsama..bak kata pepatah,'lain padang lain belalang,lain orang lain ragam' so, gud luck evrything u do k =)

    ~peace no war~ahaks!

    ReplyDelete
  2. keri afiq..
    mane mu dpt blog aku nih?
    haha..
    weyh..
    aku xde num nu lorh..
    n mu kije mane nih..?
    dok dinyatekan pn..

    ReplyDelete
  3. xdok pun..
    ko slh org nie..
    aku dah check dlm fs..xde pn..
    nways,mmg aku da lame xbuka fs pun..hehe..
    hntr la skali lg ye..
    tq.. :D

    ReplyDelete
  4. aku salute mu becoz mu try stay cool.. kalu aku, aku rase, aku plok wat muke xpuah hati..haha

    ReplyDelete
  5. hiahaha...
    dulu pun pernah jadik cashier.
    slalu gak ah gado dgn customer.
    tapi dgn staf, tak pernah plak.
    hiks!~

    ReplyDelete